1. هر روز هشت ليوان آب بنوشيد. آب هم براي شادابي و طراوت پوست مفيد است و هم كالري ندارد و چاق نمي كند. آيا مي دانستيد كه بيش از 66% وزن شما را چيزي جز آب نيست؟ اين شگفت انگيز است! روز خود را با نوشيدن يك ليوان آب آغاز كنيد. به محض بيدار شدن از خواب، و پيش از خوردن چاي، يك ليوان آب سرد بنوشيد. خوردن يك ليوان آب قبل از ناهار يا شام هم سبب مي شود كه مقدار كمتري غذا بخوريد.
2. به جاي خوردن عصاره يا آب ميوه، ميوه ي تازه بخوريد. آب ميوه اغلب مواد قندي دارد و حاوي كالري است، اما ميوه ي تازه قند طبيعي و مقدار زيادي فيبر دارد.
3. هر وعده ي غذايي را با يك سالاد سبزي خام آغاز كنيد.
4. از جوانه گندم يا ديگر انواع مناسب آن به عنوان يك غذاي سبك استفاده كنيد.
5. مي توانيد روز خود را با يك ليوان آب همراه با مقداري ليموي تازه نيز شروع كنيد.
6. در وعده هاي غذايي خود، يك نوع ميوه به همراه دو نوع سبزي بگنجانيد.
7. فقط مواد غذايي تازه بخوريد، نه مواد غذايي مانده در يخچال يا فريزر كه خاصيت غذايي خود را از دست داده است.
8. براي كاهش ميزان كلسترول خود، صبح را با خوردن آب سبزي هايي مانند كرفس آغاز كنيد و در هنگام ناهار يا شام نيز آب ميوه ي طبيعي ميل كنيد.
9. مواد غذايي زياد سرخ شده و چرب را از رژيم غذايي خود حذف كنيد.
10. در رژيم غذايي خود از موادي كه قند زياد دارند همچون بستني، شيريني، بيسكويت، كيك و نوشابه ها كمتر استفاده كنيد.
11. حتي اگر رژيم هم داريد، هيچ گاه يك وعده ي غذايي را حذف نكنيد. به جاي آن، آب ميوه يا‌ سبزيجات تازه بنوشيد.
12. تا حد امكان از خوردن قهوه و نوشابه هاي گازدار خودداري كنيد.
13. در برنامه ي غذايي خود، مواد غذايي با فيبر بالا، ميوه جات، سبزيجات، آن ها را در آب تميز بشوييد.
14. سبزيجات را به جاي سرخ كردن، بخار پز كنيد.
15. قبل از خردكردن سبزيجات، آن ها را در آب تميز بشوييد.
16. قبل از پختن سيب زميني، هويج يا گوجه فرنگي، آن ها را ورقه ورقه كنيد و برش دهيد.
17. با عجله و سريع غذا نخوريد. زمان كافي براي غذا خوردن در نظر بگيريد و در آرامش غذا بخوريد تا به خوبي آن را بجويد و از خوردنش لذت ببريد.
18. ظرف غذا را با سليقه بچينيد و هر لقمه را آرام بجويد تا مزه اش را كامل حس كنيد.
19. از ارزش هاي غذايي هر ماده اي غذايي كه مي خريد، آگاه باشيد و به سلامتي و تندرستي خود اهميت دهيد.
20. مراقب عادت هاي غذايي خود در شرايط هيجاني و روحي خاص باشيد، همچون خوردن شكلات و كاكائو در هنگامي كه افسرده هستيد. در اين شرايط بهتر است بر اصرار خود به اين عادت هاي غذايي غلبه كنيد و به جاي آن ميوه بخوريد.
21. در هنگام تماشاي فيلم، به جاي خوردن چيپش بهتر است ذرت بوداده بخوريد.
22. در هنگام خوردن غذا، مشغول خواندن روزنامه يا مرور مجله ها و قبض ها نباشيد.
23. شام را همراه با ديگر اعضاي خانواده و در محيطي آرام صرف كنيد، نه جلوي تلويزيون.
24. فقط تا حد سيري غذا بخوريد، نه اين كه معده ي خود را انباشته از غذا كنيد و به اصطلاح تا خرخره بخوريد!
25. كشيدن سيگار را متوقف كنيد.
26. شب ها كمتر غذا بخوريد تا خوابي خوب و آرام داشته باشيد.
27. از امروز در يك كلاس ورزشي ثبت نام كنيد.
28. هر روز صبح بيست دقيقه پياده روي كنيد تا شاداب و با روحيه شويد.
29. هر روز صبح و عصر ده دقيقه به تمرينات كششي و سبك بپردازيد.
30. وقتي از پله ها بالا بريد، از آنسانسور استفاده نكنيد.
31. روي تنفس خود تمركز كنيد. ابتدا نفسي عميق بكشيد و بعد آرام نفس خود را بيرون بدهيد. اين كار را هر روز چند بار تكرار كنيد.
32. شل كردن عضلات خود را براي تمدد اعصاب ياد بگيريد. آگاهانه بيشت دقيقه را صرف شل و رها كردن ماهيچه هاي بدن خود كنيد.
33. هر روز حدود بيست دقيقه، در سكوت و ارامش و تمركز كامل، به راز و نياز و نيايش بپردازيد.
34. در سبك و روش زندگي خود تعادل ايجاد كنيد . هر هفته زمان مناسبي را به كار و تفريح اختصاص دهيد . به اين پرسش پاسخ دهيد: «كار براي زندگي يا زندگي براي كار؟»
35. با دوستان خود در ارتباط باشيد. گه گاه با ان ها تماس يا ديداري داشته باشيد و از حال هم جويا شويد. با جهان در تعامل باشيد.
36. در فعاليتي همچون شنا ثبت نام كنيد و از انجامش لذت ببريد. شايد هميشه ترسيده ايد كه مردم ممكن است چه بگويند و به همين علت از چنين فعاليت هاي مفرحي خودداري كرده ايد.
37. كسي را كه فكر مي كنيد در حق شما بدي و ناسپاسي كرده است ببخشيد تا روان و درون خود را از كينه و عداوت پاك كنيد و به ارامشي ناب دست يابيد. شايد او لايق بخشش نباشد، اما شما لياقت رسيدن به اين آرامش دروني را داريد.
38. به كسي كه شايد خيلي هم خوب او را نشناسيد اما مي دانيد كه به كمك نياز دارد، كمك كنيد. آن هم بدون انتظار جبران.
39. هر روز دست كم نيم ساعت از وقت را صرف گپ و گفتگو با اعضاي خانواده ي خود كنيد.
40. و سرانجام اين كه هر هفته يك كتاب بخوانيد.

منبع : مجيد شهرابي، مجله راز
موضوعات مرتبط :




نظر شما