اگر ماشینتون صبح ها با اینکه باطری سالمه بد استارت میخوره ، اتصال بدنتون رو حتما تقویت کنید
تو بالا رفت شیشه برقی ها هم تاثیر خیلی خوبی داره
اصولا مشکلات برقی بیشتر ماشین ها اعمم از همین ضعیف بودن شیشه برقی و کمنور شدن چراغ ها با وارد شدن دیگر مصرف کننده ها به مدار و.... از همین اتصال بدنه هاست
هر 1 سال یکبار هر چی اتصال بدنه تو ماشین هست رو تمیز کنید و دوباره ببندیدشون

در مورد باطری با امپراژ بالاتر
ببینید همونطور هم که اوایل بحث مطرح شد باطری و دینام با یک عددی مشخص میشن که که واحد آمپر/ساعت هست
ما اگر باطری رو یه منبع نگه دارنده انرژی و دینام رو تولید کننده انرژی در نظر بگیریم این نتایج حاصل میشه که : اگر باطری امپر ساعت کمتری از دینام داشته باشه و خالی باشه سریعتر شارژ میشه واگر برعکس باشه بیشتر طول میکشه
خوب این چیو نشون میده ؟
همه میدونید که تا ماشین روشنه اکثر مصرف کننده ها از دینام تامین میشن ... درسته ؟ باطری هم نقش یه فیلتر رو این وسط ایفا میکنه و هم تامین کننده جریان های لحظه ای زیاد
خوب وقتی ما باطری با امپر/ساعت بالاتر میندازیم چه مزایا و معایبی داره ؟
مزایاش رو که خوب همه میدونن و نیازی به گفتنش نیست ... تامین نیروی بیشتر در زمان بیشتر و .... مثلا یه باطری 60 امپر ساعت باشه اگر ما 30 آمپر ازش بگشیم 2 ساعته خالی میشه و اگر یه باطری 90 آمپر ساعت داشته باشیم این زمان میشه 3 ساعت

 


اما معایب
باطری بزرگتر از دینام تا وقتی که دشارژ های سنگین نشده و تخلیه نشده باشه برای دینام مشکلی به وجود نمیاره
چرا ؟
چون مث یه منبع سرشار میمونه که آفتامات دینام تشخیص میده باطری پر هست یا خالی که شارژ کنه یا قطع کنه
مشکل زمانی پیش میاد که باطری تخلیه بشه
اونوقته که دینام کوچکتر برا اینکه بتونه این باطری رو تخلیه شده رو شارژ کنه باید زمان بیشتر بزاری
به فرض مثال یه دینام 60 آمپر/ساعتی یه باطری 60 آمپر/ساعتی کاملا تخلیه شده رو 1 ساعته شارژ میکنه و یک باطری 90آمپر/ساعتی رو یکساعت و نیم
یعنی نیم ساعت اضاف کار دایمی
تازه اگر مصرف از سیستم نشه
اما در واقعیت بخوایم ببینم دقیقا دینام کوچکتر کجا خودشو نشون میده اینجا هاست
به فرض در ماشین هایی که سیستم سنگین دارن یه آهنگ تست فرکانس پایین گذاشته میشه
یا قراره کلا به نحوی از تمام قدرت سیستم استفاده بشه به هر حال
اصولا تو این سیستم ها ساب ها بالای 2 کیلو وات هستن به تنهایی غیر از بقیه اجزای سیستم
ولتاژ رو در حالت روشن ماشین در نظر بگیریم خیلی خوب باشه حدود 14 هست . حالا 2000 تقسیم بر 14 میشه 142.85
یا ازونطرف فرض کنید یه وینچ قوی روی یک ماشین افرود نصبه . به همراه 4 تا پرژکتور که هرکدوم 100 وات هستن روی سقف و 4 تا روی سپر و دوتا هم چراغ های اصلی خود ماشین ... روی هم میشه 10 تا لامپ 100 واتی در مجموع 1 کیلوات و وینچ هم حداقل 1 کیلووات
شبه ... یه ماشین از اعضای گروه گیر کرده قراره با وینچ این ماشین هم کمکش کنن
خوب باطری فابریک ماشین هم 60 آمپر بر ساعت و دینام هم همینطور
نزدیکبیش از به 140 آمپر داره از سیستم ماشین کشیده میشه
آیا دینام و باطری توانایی ارائه رو دارن به صورت پیوسته؟
نه
باطری زود تخلیه میشه
دینام هم باید هم باطری رو شارژ کنه و هم جریان مورد نیاز مصرف کننده رو تحویل بده
چه اتفاقی پیش میاد ؟
افت ولتاژ
افت ولتاژ که پیش بیاد چی میشه ؟
طبق رابطه توان که حاصل ضرب جریان در ولتاژه ... اگر توان مصرفی رو ثابت در نظر بگیریم .. وقتی افت ولتاژ داشته باشیم ، ازونطرف افزایش جریان رو داریم که باعث میشه تو ماشینی که تجهیزات صوتی داره ، آمپ ها داغ و پروتکت کنن و در نهایت اگر زیاد در این وضعیت استیبل بمونن میسوزن
تو ماشین آفرود هم موتور وینچ داغ و میسوزه
دینام هم زیر بار بالشتک هاش داغ و فنا میشن

حالا فرض کنید این وسط باطری از دینام بزرگتر باشه
وقتی شروع به تخلیه اغاز میشه و اول کار باطری هم به طبع تخلیه میشه و خودش به عنوان تامین کننده همراه با دینام میشه اما خوب دینام هم داره مصرف کننده رو تامین میکنه + باطریی که داره با سرعت بیشتر از شارز تخلیه میشه ، چه اتفاقی میوفته ؟ خود باطری میشه یه بار واسه دینام
تمام موضوع اینه
برا همینه که باید دینام و باطری نه اینکه نیاز باشه حتما هر رده باشن ، بلکه بایک درصدی نزدیک به هم باشن و صد البته باید در نظر داشته باشید که مطابق با میزان مصرف کننده هم باشن

منبع : www.tuningtalk.com
موضوعات مرتبط :




نظر شما