با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و استفاده بیشتر از ضدیخ در خودروها و لزوم شناخت این مایع و چگونگی مصرف آن در خودروها آفرود چهار در چهار در این مقاله به معرفی این مایع و روش صحیح استفاده از آن در خودرو می پردازد پس با ما همراه باشید.

IcedCarLargeمتاسفانه در کشور ما بیش از 70% از رانندگان به نقش کلیدی ضد یخ و شست و شوی رادیاتور خودرو کمترین توجهی نمی کنند و متحمل خسارات سنگینی می شوند. البته بعضی از تولید کنندگان ضد یخ نیز اطلاعات کمی در مورد محصولاتشان و کاربردآن و چگونگی مصرف آن در اختیار دارندگان خودرو و مصرف کنندگان قرار می دهند.

تا 50 سال پیش از آب به عنوان سیال خنک کننده در سیستم های خنک کننده خودرو استفاده می شد. اما آب در عین حال که از لحاظ انتقال حرارت بسیار خوب و مناسب است از برخی جنبه ها دارای نقایص بسیار بارزی می باشد به ویژه در سیستم خنک کننده موتورهای جدید لذا سازندگان خودرو مخلوطی از آب و ضد یخ به نسبت 50 – 50 توصیه می کنند. علت این توصیه این است که آب به تنهایی نقطه جوش نسبتا پایینی دارد به این معنا که در دمای بالا ی کارکرد موتور به جوش می آید و همچنین نقطه انجماد بالایی دارد یعنی در سرما زود یخ می بندد و از همه مهمتر باعث پوسیدگی و زنگ زدگی قطعات رادیاتور و بدنه موتور می شود.

1388503686732

جهت جلوگیری از یخ زدن آب داخل موتور و رادیاتور خودرو در هوای سرد زمستان که موجب خسارت زیادی در موتور و رادیاتور خودرو می شود از ضدیخ استفاده می کنند. ضد یخ مایعی سبزگ رنگ است که در دو نوع متانول و گلیکول اتیلن تولید می شود. وظیفه اصلی ضدیخ، جلوگیری از خوردگی در اجزای موتور است، این ماده پس از ترکیب با آب موجود در رادیاتور اتومبیل همزمان با دفع حرارت تولید شده، تعادل حرارتی را در کل موتور برقرار می کند. به بیان ساده تر از یخ زدگی یا جوش آوردن موتور در فصل سرد و گرم سال جلوگیری می کند. ضدیخ همچنین ظرفیت حرارتی آب را افزایش می دهد. از طرفی در ضدیخ ترکیباتی وجود دارد که از تشکیل رسوبات ناشی از املاح موجود در آب و همچنین از زنگ زدگی قطعات در داخل موتور و رادیاتور جلوگیری می کنند.

زمانی که از مخلوط آب و ضد یخ در سیستم خنک کننده و رادیاتور خودرو استفاده می شود نقطه جوش سیال بالاتر از آب خالص خواهد بود ( از 100 به 109 درجه سانتی گراد) و نقطه انجماد سیال کاهش می یابد (تا 36- درجه سانتی گراد) و عدم تولید کف – عدم ایجاد چروک در آب بندها و لوله های پلاستیکی – عدم وجود مواد مضر برای محیط زیست و داشتن رنگ معین و خاص جهت شناسایی نشت ضد یخ و برخی خواص دیگر از مشخصات ضروری یک ضد یخ مرغوب است.آب مصرفي جهت رقيق سازي مايع خنك‌كننده بايد سختي كمي داشته تا رسوب نگيرد. هر1000 كيلومتر يا هفته‌اي يك بار بايد سطح سيال خنك‌كننده بازديد شود. زمان تعويض سيال خنك‌كننده در شرايط عادي معمولاً سالانه و يا پس از طي مسافت 30000 كيلومتر است، اما زمان‌هاي تعويض سيال در شرايط سخت رانندگي و بسته به شرايط، انجام مي‌شود. شرايط سخت عبارتند از: بكسل كردن، يدك كشيدن كمپ، استفاده از باربند در مسافت‌هاي طولاني، حركت در جاده‌هاي نمك پاشيده شده، خاكي، غبارآلود، طي كردن مكرر مسافت‌هاي كوتاه (كمتر از8 كيلومتر در هر نوبت رانندگي)، طي كردن مسافت‌هاي طولاني با سرعت‌هاي يكنواخت و پايين و دوره طولاني عدم استفاده از خودرو.

Antifreeze_in_the_radiator

ضدیخ ها از نظر کیفی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

۱) ضدیخ های با پایه معدنی : که عمده ترین نوع ضدیخ موجود در بازار و پرمصرف ترین آن است و زمان کارکردشان در موتور حداکثر دو سال است.

۲) ضدیخ های پایه آلی: که به واسطه نوع مواد افزودنی مورد استفاده در آنها، دارای طول عمر طولانی تری نسبت به ضدیخ های معدنی هستند.

اجزای تشکیل دهنده ضد یخ عبارتند از :

  1. سیال پایه
  2. بازدارنده های ضد خوردگی
  3. مواد ضد کف
  4. آب
  5. رنگ مخصوص (که بسته به سلیقه و استاندارد هر سازنده متفاوت است)

نحوه انتخاب ضد یخ مرغوب
متاسفانه تشخیص کیفیت ضد یخ برای مصرف کنندگان عادی امکان پذیر نیست. مواد افزودنی از جمله مواد محافظت کننده موجود در ضد یخ تنها در صورت مخلوط شدن با آب به خوبی عمل می کنند. استفاده از ضد یخ خالص می تواند سبب خوردگی و صدمه به سیستم خنک کننده گردد بهتر است بدانید که  محلول های ضد یخ در اصل بی رنگ هستند و رنگ های متنوع قرمز – آبی- زرد و البته بیشتر رنگ سبز که در ضد یخ های مختلف استفاده می شود مربوط به رنگ دانه های مخصوص در ترکیبات ضد یخ  است. اضافه کردن رنگ ضمن این که نوعی نشانه مشخصه تولید کننده محسوب می شود در مواردی مثل وجود سوراخ و نشتی در سیستم خنک کننده  بست ها می تواند مصرف کننده را برای یافتن محل آسیب دیده و دارای نشتی یاری دهد. برخلاف باور مردم که معتقدند ضد یخ هرچه پر رنگ تر باشد غلیظ تر و مرغوب تر است باید تذکر داده شود که مقدار و نوع رنگ هیچ گونه تاثیری در غلظت و خاصیت ضد یخ ندارد. همچنین بر خلاف عقيده بعضي‌ افراد، با قرار دادن ضديخ در فريزر نمي‌توان به مرغوبيت آن پي برد، از اين طريق فقط خاصيت ممانعت از انجماد ضديخ سنجيده مي‌شود و وجود مواد افزودني بازدارنده خوردگي در اين روش سنجيده نمي‌شود، همچنين نمي‌توان دريافت كه سيال اصلي ضديخ از نوع گليكول‌هاي مرغوب است يا از دي‌متيل‌متانول، كه سمي و آتشگير است. از آنجايي‌كه ضديخ خالص در 5- تا 18- منجمد مي‌شود اگر ضديخ خالص در فريزر قرار داده شود و در دمايي پايين‌تر از 18- منجمد شود نشان‌دهنده مخلوط شدن آن با آب و نامرغوب بودن آن است. حال اين سوال مطرح است كه ضديخ مناسب بر چه اساسي انتخاب مي‌شود؟ بهترين معيار براي انتخاب ضديخ خودرو يا موتورهاي متحرك توصيه سازنده موتور است. در غير اينصورت بايد با توجه به دارا بودن علامت استاندارد، ضديخ مناسب را شناسايي و خريداري كرد پس از انتخاب و خريد ضديخ مناسب چنانچه از نوع خالص باشد مي‌توان آن را بر اساس جدول اختلاط مشخص شده بر روي برچسب ظرف (كه يكي از الزامات نشانه‌گذاري اين فرآورده مي‌باشد) با آب دي يونيزه رقيق كرد.

A truck sits encased in ice after a warehouse fire in Chicago

ضدیخ در موتورهای دیزلی

سیستم هایی که با سوخت دیزل کار می کنند، تحت بار بیشتر، مدت کارکرد بالاتر و نوع خاصی از آب بندها هستند که شرایط متفاوتی را نسبت به سیستم های بنزینی ایجاد می کنند، لذا در بخش های گوناگون نظیر سیستم خنک کننده و سیال ضدیخ آنها نیز تفاوت هایی وجود دارد. انتظار می رود عمر عملیاتی یک موتور دیزل،۴ تا۵ برابر بیشتر از یک موتور بنزینی باشد. همچنین نسبت ناخالص وزن وسیله نقلیه به توان موتور برحسب اسب بخار در موتورهای دیزلی۵ تا۸ برابر خودروهای سبک است. این نسبت موجب مصرف سوخت بیشتر و حرارت بالاتر موتور خواهد شد و نیاز به سیستم خنک ساز با قدرت بیشتری را دارا است. اغلب سیالات خنک کننده موجود، برای خودروهای سواری سبک فرموله شده اند و با توجه به موارد ذکر شده، خودروهای سنگین نیاز به ضدیخ ویژه ای، متناسب با سیستم موتور و رادیاتور خود دارند.

قبل از افزودن ضدیخ به رادیاتور بهتر است اقدامات زیر صورت گیرد:

  • اختلاط 50% از ضدیخ با آب مناسب درون یک ظرف تمیز، این میزان از محلول تا دمای منفی 34 درجه یخ نمی بندد. روند مقاومت ضد یخ در مقابل انجماد تا نسبت 70% ضدیخ به 30% آب ادامه می یابد اما پس از آن دوباره افت کرده و خاصیت خود را از دست می دهد
  • افزودن محلول به داخل رادیاتور تا پر شدن کامل آن
  • روشن کردن موتور جهت اطمینان از عملکرد ترموسات و واتر پمپ
  • هواگیری سیستم در صورت نیاز
  • اطمینان از وجود حجم کافی محلول در رادیاتور
  • در صورتي‌كه هنگام كار، موتور خيلي سرد و يا گرم مي‌شود ترموستات بررسي و در صورت لزوم با ترموستات پيشنهاد شده توسط توليدكننده تعويض شود.
  • استفاده از محلول ضديخ مناسب و نصب ترموستات مناسب و سالم درتمام طول سال ضروري است.

Engine_coolant

نسبت مخلوط ضد یخ با آب بستگی به سرما و برودت هوا دارد که در جدول زیر مشخص شده است:

نقطه ای که امکان یخ زدن وجود دارد                             نسبت ضد یخ موجود در مخلوط  

26 درجه سانتی گراد                                                            25%
33 درجه سانتی گراد                                                            30%
39 درجه سانتی گراد                                                            35%
41 درجه سانتی گراد                                                            40%
47 درجه سانتی گراد                                                            50%

 

در پایان بهتر است بدانید ضد یخ دارای خاصیت اسیدی قوی است که می تواند به خوردگی یا سوختگی شدید بر روی سطح خودرو یا پوست بدن منجر شود همچنین این ماده  می تواند باعث ایجاد مسمومیت های شدید شده و به راحتی شخص استفاده کننده را از پای در آورد. پس این ماده را حتما از دسترس کودکان دور نگه دارید. از رها کردن این ماده در فضای آزاد و یا بدون درپوش خودداری کنید. از ریختن این ماده به درون دریا و یا رودخانه ها پرهیز کنید چون ترکیبات موجود در ضد یخ می تواند برای محیط زیست و گونه های گیاهی و جانوری از جمله ماهی ها شدیدا خطرناک و کشنده باشد. از دورریختن ضد یخ خودداری کنید و آن را به تعمیرگاه های خودرو تحویل دهید. معمولا در گاراژها و تعمیرگاه های خودرو دستگاه هایی برای بازیافت و استفاده مجدد از ضد یخ نیز وجود دارد.

منبع : offroad4x4.ir
موضوعات مرتبط :




نظر شما